Program akcí
Program akcí
Akce pro 17.07.2018
Jiří Šebesta / Ve světech Jiříkova vidění
Jiří Šebesta
* 9. 7. 1991 Frýdek-Místek
Jiří Šebesta studoval v letech 2012- 2016 na Slezské univerzitě v Opavě
obor Audiovizuální tvorba. Jeho myšlenky formují divoké a krásné Beskydy.
Inspiraci nalézá při procházkách po kopcích a údolích, někdy dokáže přemýšlet
nad svou tvorbou dlouhé hodiny.
Mezi první zajímavost patří takzvaný Parvasurrealismus. Tento směr, který vymyslel, slouží jako označení pro malé objekty, předměty nebo kreatury, které musí obsahovat části zvířecího těla (ucho, kost, paroží, zuby, hlavu atd.).
Jak vypovídá samotný název, takové objekty mohou postrádat smysluplnost. Parvasurrealismus však vzbudil zájem a přišly nabídky k výstavám:
v brněnském klubu Naproti, dále pak v Lubně v Tuttu, ostravské Fiduciia v Ballingově sále pražské NTK.
Další proudy inspirace autorovi přináší seriál Game of Thrones, literatura o antice
či renesanci a v neposlední řadě hry jako Heroes of Might and Magic.
Začal vytvářet (za použití doposud oblíbeného materiálu a stejných kritérií) deskové společenské hry. Ty mu umožňují odstranit malou pohyblivost či spíše nepohyblivost
jeho děl a hlavně řeší absenci doteku pozorovatele, které ho začaly v předchozí tvorbě trápit. Taková díla pojmenoval Tajuplný svět podivuhodných her Jiřího Šebesty.
Tvorba deskových her má dvě základní fáze: vymyšlení pravidel a logistiky, poté grafické ztvárnění a design. Nejvíce času zabere vymýšlení samotných pravidel.
Musí se mnohokrát otestovat, upravit a zase otestovat. Tak například příprava hry
Pan Karpat trvala přes tři roky.To je zatím nejdelší doba vzniku a vytváření jedné deskové hry. (Mimochodem váha tohoto kousku je 15 kg).
Lidé v autorově okolí nikdy nic podobného neviděli, snad jen ve filmu Jumanji.
Hry se začaly hrát, půjčovat, probírat a dostaly „deskovky“ jako takové na jinou úroveň. Plast, papír, kartón nahradily, zuby, kosti, dřevo, a kamení.
Další plány Jiří Šebesta zatím tají, ale jedno ví jistě: her se v dohledné době zbavit
nechce - ba naopak.
Žije se svou rodinou v Nižních Lhotách.
Ant-Man a Wasp
Filmový svět studia Marvel se rozrůstá o snímek Ant-Man a Wasp, který je novou kapitolou o superhrdinech, kteří se umějí zmenšovat. Po událostech filmu Captain America: Občanská válka musí Scott Lang čelit následkům svých rozhodnutí nejen jako superhrdina, ale i jako otec.
USA | akční | 12+ | dabing | 109 min. | 130 / 110 Kč
Premiéra
Léto s Bergmanem: Sedmá pečeť
Rytíř Antonius Block se vrací domů do Švédska z křížové výpravy proti bezvěrcům. Svou zem však najde zpustošenou běsnícím mořem. Blocka navštíví Smrt a sdělí mu, že jeho dny jsou sečteny. Předtím ho však ještě čeká jedna šachová partie. Film je součástí kánonu světové kinematografie.
Miniprofil I. Bergmana při příležitosti nedožitých 100 let režiséra.
SWE | drama | 15+ | titulky | 96 min. | 110 / 90 Kč
Ingmar Bergman
(1918 - 2007)
Bergmanova kariéra filmového tvůrce je jedinečná už svým rozsahem. Od svého režisérského debutu v Krizi (Kris, 1946) až k Fanny a Alexandrovi (Fanny och Alexander, 1982) stihl natočit více jak čtyřicet filmů, mezi nimi takové, jako jsou kupříkladu Večer kejklířů (Gycklarnas afton, 1953), Sedmá pečeť (Det sjunde inseglet, 1957), Lesní jahody (Smultronstället, 1957), Mlčení (Tystnaden, 1963) a Persona (Persona, 1966), které jsou považovány za absolutní klasiku filmového plátna. Co je ale na Bergmanovi skutečně unikátní a co mu dopomohlo ke světové slávě, je jeho schopnost využít masmédium filmu, které je zároveň průmyslem i uměním, jako hluboce niternou formu vyjádření, schopnou stejně dobře zachytit hmatatelnou dějovou linii jako existenciální a psychologické problémy.
Maaret Koskinen